اولین حضور دو رقمی زنان ایران در المپیک
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۸۲۰۵۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، کاروان المپیک ایران در سال ۲۰۲۱، نسبت به ادوار پیشین روند رو به رشد آهسته اما پیوستهای داشته است. اگرچه یازدهمین سهمیه زنان در وزنهبرداری با خوشاقبالی به دست آمد و به سرعت باد در اثر سوءمدیریت فدراسیون از دست رفت اما هنوز هم، با ۱۰ ملیپوش این اولین حضور دورقمی زنان ایران در المپیک است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نازنین مولایی شروع با پارو زدن
رقابت زنان ایرانی در توکیو نه روی زمین که در آب آغاز میشود. پیش از برگزاری مراسم افتتاحیه در بیست و سوم جولای (یکم مرداد)، ساعت ۴صبح روز جمعه، وقتی همه در خوابیم، نازنین مولایی در مرحله گروهی روئینگ به آب میزند تا اولین ورزشکاری از ایران باشد که رقابت در المپیک ۲۰۲۱ را آغاز میکند. نازنین یکی از آنهایی است که تا آخرین روزها با امکاناتی نابرابر نسبت به حریفانش تمرین کرد؛ قایق استاندارد او هم از گمرک ترخیص نشد! و برای رسیدن به پیست روئینگ استاندارد دو کیلومتری توکیو، تنها امکان تمرین در مسافت یک کیلومتری را داشت. او با الهام از هما حسینی، اولین پرچمدار قایقرانی در المپیک ۲۰۰۸، از نوجوانی این ورزش را در بندر انزلی آغاز کرد و حالا در ۳۰ سالگی، با برنز اینچئون، نقره جاکارتا و قهرمانی آسیا به اولین المپیک زندگی خود راه یافته است.
حضور پرفروغ تیراندازان در جمع ۱۰ نفره
دختران تیرانداز با کسب ۴ سهمیه، حضور پر رنگتری در جمع زنان ایران دارند و با ترکیب جوانتری راهی المپیک شدهاند. هانیه رستمیان، تنها دختر ایران در تیم تپانچه و فاطمه کرمزاده، از تیم تفنگ هر دو در ۲۳ سالگی با مدالها و عناوین آسیایی برای اولینبار، المپیک را تجربه میکنند. آرمینا صادقیان که از ۹سالگی تیراندازی با تفنگ را در ایلام آغاز کرد حالا در ۱۹ سالگی با مدالهای رنگارنگ و طلای تیمی اخیرش در جام جهانی کرواسی، یکی از جوانترینهای کاروان و امیدهای مدال به شمار میرود. نجمه خدمتی تنها دختر کاروان «ستارگان ایران زمین» است که برای دومینبار المپیک را تجربه میکند. او در ریو و مواد ده متر تفنگ بادی و سه وضعیت به رقابت پرداخت. در سه وضعیت به فینال رسید و نهایتا هشتم شد. خدمتی امیدوار است این بار ضمن صعود از دور مقدماتی، یکی از آخرین تیراندازانی باشد که از خط آتش فینال توکیو خارج میشوند.
این چهار بانوی ملیپوش در مواد مختلفِ انفرادی و میکس، از دوم تا نهم مرداد فرصت تاریخسازی برای تیراندازی ایران را دارند.
چالش ۲۵ جولای تکواندو
ناهید کیانی بار سنگینی بر دوش دارد. تکواندوکار ۲۳ ساله اصفهانی و چهارمین زن ایرانی که روی شیاپچانگ المپیک میرود. برنز ریو کیمیا علیزاده در ۱۸ سالگی، نه تنها بهترین نتیجه سه دور قبل دختران تکواندو بلکه تنها مدال ورزش زنان ایران بود. حالا کیانی حریف جوانترین مدالآور تاریخ المپیک ایران، کیمیا علیزاده از تیم پناهندگان شده است. بر اساس رنکینگ و اعلام فدراسیون جهانی، ۲۵ جولای مصادف با سوم مرداد، آنها در دور نخست مقابل هم میایستند و همان اول کار، یکی باید به برتری برسد تا برنده به مصاف جید جونز قهرمان دو دوره المپیک برود. خیلیها چشم به پایان این رقابت دارند. مبارزهای که از مسابقات دنبالکردنی المپیک ۲۰۲۱ به شمار میآید. کیمیا دومین المپیک را در شرایطی متفاوت تجربه میکند و ناهید که المپیک اولیست، میگوید در پی نتیجهای بهتر از برنز است.
پایان انتظار طولانی بدمینتون
ثریا آقایی و افتخاری که به او رسید؛ اولین المپین زن ایران در تاریخ بدمینتون. او تنها ورزشکاریست که طلسم ۱۳ ساله دوری این فدراسیون از المپیک را هم شکست و حالا تنها نماینده کشورمان در توکیوست. با تجربه نهایت بدشانسی، از دست رفتن فرصت کسب سهمیه ریو و ناکامی، خودت را جمع کنی به آمادگی در ۲۰۱۹ و رقابتهایش برسی. ناگهان مصدومیت و بعد هم ناغافل کرونا و تعویق المپیک و ماجراهایش. به نظرت میرسد در ۲۶ سالگی رؤیاها دستنیافتنی شدهاند! و درست همان وقتی که بیخیال میشوی، معجزه خودش را نشان میدهد و قرعه کار را به نام تو میزنند. در شگفتی که چطور از دومین نفر فهرست ذخیرههای المپیک، تو حالا به دهکده بازیها رسیدهای و در انتظار دوم مردادی!
اینها خلاصه داستانیست که ثریا آقایی هر وقت و هر جای توکیو نیاز به امید داشته باشد، باید آن را مرور کند.
از سیمین تا فرزانه؛ زنانی که ۵۷ سال دویدهاند
فرزانه فصیحی بر مزار اولین زن دونده سرعت کشورمان در المپیک ۱۹۶۴ توکیو حاضر شد، با سیمین صفامهر وداع کرد و به توکیو رفت تا پس از ۵۷ سال دومین زنی باشد که از ایران در المپیک میدود. فصیحی با استفاده از بند یونیورسالیتی، سهمیه المپیک ۱۰۰ متر را به دست آورد و در ۲۹ سالگی، به آرزوی دیرینهاش رسید.دور نخست رقابتهای دوی ۱۰۰ متر زنان، جمعه ۳۰ جولای (۸ مرداد) از ساعت ۴ونیم صبح آغاز میشود.
فرصتی که عباسعلی و بهمنیار باید غنیمت شمرند
برای اولینبار در تاریخ، با تصمیم دیرهنگام IOC و موافقت ژاپنیها، کاراته با همه محبوبیتی که در جهان دارد، به المپیک راه پیدا کرده است اما با مخالفت فرانسویها، میزبانان ۲۰۲۴، رسیده نرسیده از گردونه المپیک حذف میشود. بنابراین حضور در توکیو برای ورزشکاران این رشته از سراسر جهان، فرصتی است که باید آن را غنیمت شمرد. پنجم آگوست ۲۰۲۱ روز مهمی است. مراحل حذفی، نیمهنهایی و فینال منهای ۵۵ کیلوگرم از ساعت ۱۲و۳۰ تا ۱۷و۱۰ دقیقه برگزار میشوند و سارا بهمنیار با ۲۲ سال سن، در یک پنجشنبه تابستانی (۱۴ مرداد)، اولین دختر ایرانی کاراته خواهد بود که در المپیک به میدان میرود. او از آستانه اشرفیه به تیمملی جوانان و مدالهای مختلف رسید و با برنز قهرمانی ۲۰۱۸ جهان جای خود را در بزرگسالان باز کرد و نهایتا در لیگ جهانی کاراته وان، سهمیهاش را قطعی کرد. حمیده عباسعلی، باید صبورترین باشد. آخرین دختر ایرانی که تا آخرین روز رقابتها، به انتظار سرنوشت خود در توکیو مینشیند. حمیده در ۳۱ سالگی با عناوین جهانی قهرمانی آسیا و مدالهای رنگارنگ، در این تنها فرصت به دست آمده درپی اولین و شاید آخرین مدال المپیکی کارنامه ورزشی خود است. طبق جدول زمانبندی مسابقات وزن ۶۱+ کیلوگرم زنان شنبه ۱۶ مرداد برگزار میشود. آرزو قنبری - گروه ورزشی / روزنامه جام جم
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: المپیک ورزش ایران زنان ورزشکار زنان ایران رقابت ها مدال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۲۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اصطلاح حشاشین مربوط به ترور فرماندهان صلیبی است
استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی میگوید اصطلاح «حشاشین» مربوط به حدود ۷۰ سال پس از مرگ حسن صباح بود. مسئله حشاشین ربطی به حسن صباح ندارد و به جنگهای صلیبی باز میگردد. این سریال، یک تاریخ تخیلی است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
حجتالاسلام فرمانیان در این نشست گفت: سریال حشاشین بازتابهای بسیار فراوانی در جهان عرب و ایران داشته است. این سریال دربارۀ چه کسی است و چقدر به واقعیت نزدیک است؟ بنده با توجه به مطالعاتم در اسماعیلیه و کتب و مقالاتی که در این باره نوشتم، نکاتی را مطرح میکنم.
وی افزود: حسن صباح حوالی 445 تا 450 هجری قمری در قم و در یک خانوادۀ اثنی عشری به دنیا می آید. در 17 سالگی به شهرری می رود. در آنجا یکی از رهبران داعی به نام ضراب این جوان را جذب می کند و درس هایی به او می آموزد. این آموزه ها سبب می شود به سمت اسماعیلیه برود. در آن زمان خلافت اسماعیلیه در فاطمیان مصر بود؛ لذا علاقه داشت به مصر برود تا درس بخواند. در اصفهان نزد رهبر اسماعیلیه می رود. از آنجا به قاهره سفر می کند. در آنجا سه سال نزد داعیان اسماعیلی درس می خواند. علاقه مند بود که امام خود را که از نظر خودش امام معصوم بود، ببیند، اما موفق نمیشود. سپس به ایران باز می گردد و به تبلیغ اسماعیلیه می پردازد. در سال 483 به قلعۀ الموت می رود و در آنجا به عنوان معلم، به تدریس کودکان می پردازد. پس از آن، نیروهای آن قلعه به اسماعیلیه دعوت می شوند و اسماعیلی می شوند و افرادی هم از بیرون جذب می کند و به قلعه می آورد. پس از مدتی نزد رهبر زیدی ها می رود و می گوید قلعه را بدهید. او اجازه نمی دهد، اما می بیند سربازان اسماعیلی شدند. او با سه هزار دینار قلعه را از رهبر زیدی مذهب می خرد.
زیرسوال بردن تاریخ با "حشاشین"، تلنگر جدی به سریالسازانفرمانیان ادامه داد: در سال 485 اولین تروری که از سوی اسماعیلیه صورت می گیرد، کشتن خواجه نظام الملک بود. او با اسماعیلیه بد بود و آنها را ملحد می دانست و هرجا که آنها را می یافت، میکشت.
سه یار دبستانی افسانه است
وی قصه «سه یار دبستانی» را افسانه ای بیش ندانست و گفت: زیرا حسن صباح که در قم به دنیا می آید، خواجه نظام الملک فردی 40 ساله است. آنها هیچ گاه همدیگر را ندیدند. حسن صباح به خراسان سفری نداشت و تمام سفرش در همان مناطق مرکزی ایران بود. «سه یار دبستانی» را خواجه رشید الدین فضل الله اولین بار در کتابش آورده و گفته این سه نفر با هم عهد بستند که هرکه به حکومت رسید، هوای آن یکی را داشته باشد. از نظر تاریخی جور در نمیآید.حسن صباح تا 17 سالگی در قم بود. از 17 سالگی به شهرری میرود و تا 21 سالگی در این شهر است. بعد به اصفهان میرود و تا 25 سالگی در اصفهان است. در 25 سالگی به قاهره میرود و 30 سالگی باز میگردد. در این زمان، خواجه نظام الملک یک وزیر مقتدر سلجوقی است و هیچ ارتباطی با هم نداشت.
این استاد دانشگاه ادامه داد: حسن صباح که قلعه را می گیرد، ترورهایش را شروع می کند. از 430 تا 445این ترورها ثبت شد. البته تمام ترورها به اسم آنها نبود و هرکه ترور می کرد، به نام آنها تمام میشد. نمونههایش را در صلیبیون هم داریم. عدهای قصد کردند پادشاه فرانسه را ترور کنند و گفتند جزو حشاشین هستند، اما بعداً مشخص شد که پادشاه انگلستان آنها را فرستاده تا آنها را بکشند؛ لذا در تعداد ترورها اختلاف است.
ماجرای ترورها و فداییان حسن صباح
فرمانیان افزود: از سال 485 اولین ترورش آغاز می شود و در 518 از دنیا میرود. در این مدت 30 تا 45 ترور را به او نسبت دادند. تمام ترورها هم ترور رهبران مخالف اسماعیلیه است. گروهی به نام فداییان اسماعیلی داشتند که واقعاً فدایی بودند. در ابتدای فیلم هم نشان میداد که آن سرباز خودش را از بالای قلعه به نشان ارادت به حسن صباح پایین میاندازد. این مسئله به قصه ای باز میگردد. یکی از فرماندهان صلیبی به نام رشید الدین سنان شیخ الجبل که آن زمان رئیس قلعه اسماعیلیه در منطقه سوریه بود، به قلعه آمد و به سربازان گفت اعتبار و جایگاه مرا چطور میخواهید ثابت کنید؟ گفتند هر طور شما بفرمایید. دستور داد چند نفر خودشان را پایین انداختند. چند نفر از فداییان روبروی شیخ الجبل خودشان را پایین انداختند و به فرمانده صلیبی گفت من چنین آدمهایی دارم.
ترور اسماعیلیون نسبت به مخالفان فرقه بود
این پژوهشگر تاریخ ادیان و فرقهها افزود: حسن صباح خودش انسان متدینی بود. ترورش برای رهبران بود. شریعت مدار بود و به عقاید اسلام و فقه شیعی اعتقاد داشت. طی 30 سال از قلعه خارج نشد. کتابی به نام «سرگذشت سَیدُنا» نوشته جُویدی داریم و آن را زمانی که همراه هلاکوخان وارد قلعه اسماعیلیه شد، نوشت. قلعه الموت کتابخانهای بزرگ داشت که حدود 30 سال خواجه نصیر الدین طوسی شرح اشارات را نوشت. هلاکو گفت آنجا را آتش زدند. یکی از کتابهایی که بیرون آوردند همین کتاب بود که مبنای فهم تفکرات حسن البنا شد. در آنجا درباره سرگذشت سیدنا آمده است که حسن صباح بسیار آدم متدینی بود. هیچ گاه از قلعه بیرون نیامد. فقط دو بار بیرون آمد و آن هم پشت بام قلعه رفت. حتی در زمانی که اینها محاصره بودند، خانواده خود را به قلعۀ گردکوه فرستاد و گفت به آنجا بروید و رختریسی کنید و هیچ گاه آنان را به قلعه باز نگرداند.
حسن صباح تندرویهایی در دیانت داشت
فرمانیان گفت: از آن طرف سختگیریهای فراوانی داشت. تندروی هایی در تدین داشت. یکی از فرزندانش متهم شد به اینکه در قتل رهبر قلعه قُهستان شرکت داشت. اعدامش کرد و بعد خلافش ثابت شد. پسر دیگرش را به اتهام شرابخواری کشت، به این خاطر که اعتقاد داشت فرزند یک رهبر دینی باید نسبت با دیگران تفاوت داشته باشد تا شراب رسمی نشود. در حالی که شراب اعدام ندارد.
حشاشین، تروریستهای فرماندهان صلیبیون بودند
وی افزود: در هر صورت زاهد بود منتها در ترور مخالفانش تندرو بود؛ کسانی را میکشت که با اسماعیلیون مخالف بودند. این تفکر از کجا آمد؟ وقتی صلیبیون جنگ را شروع کردند، رشید الدین سنان یا شیخ الجبل تعدادی از فرماندهان صلیبی را کشت. به سربازانش گفت شما لباس صلیبی ها را بپوشید و آنها را بکشید. شاید فرآیند آن سه سال طول میکشید. بعد صلیبیون سعی کردند تفحص کنند آنها چه کسانی هستند. برنارد لوئیس در کتاب تاریخ اسماعلیان که آقای فریدون بدرهای ترجمه کرده، ریشه حشاشین یا اساسین را گفته اولین بار در سال 1975 میلادی مطابق با 571 هجری قمری ایجاد شد. یعنی حدود 70 سال پس از مرگ حسن صباح بود. بنابراین مسئله حشاشین ربطی به حسن صباح ندارد و به جنگهای صلیبی باز میگردد. اولین توصیفی که وجود دارد، توسط امپراطور بارباروسا در مصر است که در آنجا سفیرش گزارشی به امپراطور میدهد و میگوید تعدادی در دمشق و انطاکیه و حلب هستند که مسلمانند و در کوهستانها زندگی میکنند و در زبان محلی به آنها «هی سیسینی» میگویند و در رومیایی به آنها اصحاب الجمل گفته میشود. این اولین گزارش است که در سال 571 هجری قمری داریم. صد سال بعد مارکوپولو در سفرنامهاش همین مسائل را مینویسد. این سفرنامه به دلیل اعتبارش گسترش مییابد و کلمه «اساسین» در فرهنگ اروپایی مصادف با کسی میشود که آدم میکشد و پول میگیرد.
فرمانیان در انتها گفت: ما معتقدیم این تلقیاتی که اروپا از شیخ الجبل داشتند، اشتباه است. زندگی او بسیار زاهدانه بود. شریعتمدار است. مسلمانان عادی را هیچ گاه نمیکشد و فقط کسانی که علیه اسماعلیه میجنگند کار دارد؛ لذا چند تا از فرماندهان صلیبی را کشتند. دوره حسن صباح اصلاً جنگهای صلیبی به آن مفهوم شروع نشده بود. این سریال، یک تاریخ تخیلی است برای ضربه زدن به برخی مفاهیمی که امروز در جهان اسلام مطرح است.
انتهایپیام/